tirsdag 8. november 2011

REISEBREV FRA TUR TIL TALLIN OG HELSINKI SEPTEMBER 2011

Postpensjonistene i Bergen på tur til Tallin og Helsinki

Vi har fått reisebrev fra Hjørdis Haarstad som var med på turen i september. Les om turen her:

Dag 1, ca kl 1000 den 6. 9. 2011 møttes 45 blide og forventningsfulle postpensjonister fra Bergen på Bergen Lufthavn Flesland. Vi var klare for avreise på årets tur; som gikk til Stockholm, Tallin og Helsinki. Reisen gikk i år som tidligere med "Destinasjon Eeuropa"  og reiseleder var som vanlig Berit Sjøvold Askvik.
Første etappe var med fly fra Bergen til Arlanda, Stockholm. Der ble vi hentet med buss og kjørt inn til et kort opphold i Gamla Stan der vi fikk sett oss om litt. Deretter ble vi fraktet til havnen for ombordstigning i båten til Tallin - Baltic Princess. Vi var nå kommet til sen ettermiddag/kveld, og vel installert i  var det klart for en innholdsrik middagsbuffet ombord. Den ble inntatt mens vi seilte sakte og fint gjennom Stockholms nydelige skjærgård. Været var flott - mildt og solrikt denne første dagen.

Dag 2. Overfarten var rolig og fin. Skipet var rundt midnatt innom Åland. Neste morgen var vi framme kl 1000 og gikk fra borde etter en god frokost. Vel i land ble vi møtt av lokal guide og bussjåfør. Vi ble vist rundt i byen, dels med buss og dels til fots. Vi fikk se gamle palass og feriesteder fra kommunisttiden. Flotte hager og parkanlegg. Gamlebyen er omgitt av en gammel borg og sentralt der er en flott utsiktplass. Vi vandret til fots der og fikk se både torgplassen og ulike små butikker som solgte lokale varer, til stor glede for oss turister. Fint vær også denne dagen.

Etter byvandring og byrundtur ble vi innlosjert på SAS Radisson Blu, et flott hotell sentralt i byen. Noen av oss tok heisen opp i 24. etg og spiste lunsj der, med flott utsikt. Ettermiddagen hadde vi fri til egne aktiviteter, felles middag på hotellet om kvelden.

3. dag. Vi er fremdeles i Tallin og etter frokost ble vi hentet av lokalguide og sjåfør som kjører oss til friluftsmuseet "Rocca al Mare". Her fikk vi se livet på landsbygda på slutten av 1800 tallet. En veldig interessant gjennomgang av gamle byggeskikker og gamle våningshus, stabbur og uthus. Disse husene var det adgang til og vi fikk se innredning av hus på landsbygda og fiskerhjem. Vi fikk også se et nyere hjem fra 1920. Vi spiste felles lunsj i tilsvarende omgivelser - et spisested på museumsområdet. Under gjennomgangen i friluftsmuseet var det oppholdsvær, men seiner noen kraftige regnbyer.

Tilbake i byen hadde vi tid på egenhånd. Den kunne nyttes til å befare byens store kjøpesenter som hadde merkevarer til høye priser.

Om kvelden spiste vi middag i Gamlebyen - Ole Hansa. Det er en middelalderrestaurant, og vi ble traktert på middelaldervis med rette4r fra den tiden.En artig opplevelse.

Dag 4 tar vi farvel med Tallin og Estland. Etter frokost ble vi busset til havna der vi gikk ombord i MS Superstar. Turen til Helsinki tok 2 timer. Også her ble vi hentet med buss og tatt med på byrundtur. Her fikk vi se Uspeskikatedralen, Sibeliusmonumentet og Tempelkyrkan.

Sibeliusmonumentt med gjest fra Bergen

Gjester fra Bergen inne i Tempelkyrkan

Etter byrundturen ble vi kjørt til Sokos Hotell Presidentii der vi skulle bo under oppholdet. Hotellet ligger sentralt i byen. Resten av dagen hadde vi på egen hånd og møttes til middag på hotellet om kvelden.

Dag 5. Lørdagen opprant med flott solskinn og denne dagen hadde vi på egenhånd. De fleste av oss fulgte Berit til Esplanaden og Torget slik at vi ble kjent med veien til sentrum. Byen er lett å finne frem i og de har et vakkert torg med livlig handel som i Bergen. Der ble det solgt frukt og grønt, noe fiskemat og mye av lokalproduserte varer av forskjellig slag. Dessuten tilbød de mat til å spise på stedet. Helsinki har også en mengde store varehus og øvrige aktivitetstilbud, så der var nok å ta seg til. En nydelig høstdag i byen, og det så ut til at pensjonistene koste seg.

Om kvelden samlet vi oss til felles middag på en restaurant i byen. Der var det for øvrig også en tilstøtende danserestaurant, og noen av oss fikk observere litt finske danseskikker. Bra middag og god stemning.

Dag 6. Søndag ble vi hentet med buss etter frokost og kjørt ca 4 mil ut av byen, til Jean Sibelius sin bolig Ainola som nå er blitt museum. Vi fikk omvisning i hjemmet der han døde i 1957 og hans kone i 1969. Eiendomme ligger i idylliske omgivelser i Jærvenpåå. Etter omvisningen kunne vi se oss om på eiendommen. Sibelius ble gravlagt i hagen sammen med sin kone. Hagen hadde både blomster og frukttrær, en fin dag til hagevandring.

Ainola

Kaffe drakk vi i en kafeteria i nærheten, der ble det servert deilige kaker og boller. På veien tilbake til Helsinki ble vi kjørt innom Arabiasenteret. Der var det fabrikkutsalg for Fiskars, iittala og Arabia, her kunne det shoppes husgeråd og porselen/glassvarer. Noen fikk også besøkt Arabiamuseet i 9. etg.

Her er det kaffekos i hagen

Vi ble kjørt tilbake til hotellet og hadde ettermiddagen på egenhånd. Butikkene i Helsinki er søndagsåpne, så det er fullt mulig å gå enda flere handlerunder. Om kvelden hadde vi felles middag og så ble det en spontan samling i baren/restauranten på hotellet for sosialt samvær. Vi traff dessuten en gruppe godt voksne (som oss)norske kunstnere som bodde på hotellet, bl a to kjente norske skuespillere. Vi fikk slått av en prat med noen av dem.

Dag 7. Dette var slutten på oppholdet i Helsinki og vi var klare for hjemreise. Turen hjem gikk vi Kastrup i København. Vi fikk et romslig opphold der og fikk spist litt før vi dro videre til Bergen. Vi ankom Bergen utpå ettermiddagen - til regnvær.

Denne turen var atter min mening svært vellykket og godt tilrettelagt. God veksling mellom opplevelser og fritid. Ingen hastige og travle morgener, men en svært avslappet og hyggelig atmosfære underveis.

Jeg synes styret har gjort en god jobb med å samarbeide med reiseoperatøren og velge reisemål. Takk for det.

Hilsen Hjørdis - turdeltaker

Her er den turgjengen fra Postpensjonistene i Bergen som dro i østerled på tur i september. 45 blide og forventningsfulle startet turen fra Bergen Lufthavn Flesland en tidlig morgen sammen med sin reiseleder Berit Sjøvold Askvik fra "Destintinasjon Europa", hun har tatt vare på Postpensjonistene mange ganger tidligere.

Vi har mottatt et fyldig reisebrev fra vår kollega og reisekamerat Hjørdis Haarstad. Her kan du lese om turen i en noe forkortet versjon :

"Første etappe var med fly fra Bergen til Arlanda, Stockholm. Der ble vi hentet med buss og kjørt inn til et kort opphold i Gamla Stan i Stockholm der vi fikk sett oss om litt. Noen fikk også shoppet litt. Deretter ble vi fraktet med buss til havnen for ombordstigning i båten til Tallin - Baltic Princess. Vi var nå kommet til sen ettermiddag/kveld, og vel installert i båten var det klart for en innholdsrik middagsbuffet ombord. Den ble inntatt mens vi seilte sakte og fint gjennom Stockholms nydelige skjærgård. Været var flott - mildt og solrikt denne første dagen.

Dag 2 og 3 var vi i Tallin. Det ble rundtur i byen med buss og i Gamlebyen til fots. Vi så flotte hager og parkanlegg, palasser og feriesteder fra kommunisttiden. Gamlebyen står på verdensarvlisten, ikke uten grunn. Her finnes gamle hus, torplass og små butikker med lokale varer. Vi besøkte et friluftsmuseum "Rocca al Mare" som viser livet på landsbygda i gammel tid: bygninger og hvordan folket bodde og virket. Samme kveld var det middelaldermåltid i "Olde Hansa" - en artid opplevelse.

Dag 4, 5 og 6 er vi i Helsinki. Overfarten fra Estland med ferge tok to timer, så var det rett på byrundtur med buss. Vi besøkte Uspenskikatedralen, Sibeliusmonumentet og Tempekyrkan, den siste ligger med under enn over jorden.

Sibeliusmonumentet Gjester fra Bergen

med gjest fra Bergen inne i Tempelkyrkan

Lørdag var det strålende vær og vi skulle på egen hånd. De fleste fulgte med Berit til Esplanaden og Torget i byen. Der var det livlig torghandel av frukt, grønt, fisk og annet lokalt. En nydelig høstdag på bytur og Postpensjonistene koste seg.

Søndag ble det tur til Ainola som var Sibelius sin bolig og som nå er museum. Vi fikk omvisning i huset der han bodde med sin kone. De er begge gravlagt i hagen.

På vei tilbake til byen stoppet vi på Arabiasenteret. Der er det fabrikkutsalg for Fiskars, iittala og Arabia, god anledning til shopping av ymse til hus og hjem.

Dag 7 var det hjemreise. Den gikk via Kastrup i København og vi ankom Bergen ut på ettermiddagen - til regn.